Určitě jste byli v situaci, kdy se vašemu dítěti nedařilo tak, jak by si přálo a přemýšleli jste o způsobu, jak mu pomoci.
Když mi má starší dcera Amálka řekla, že chce jít na osmileté gymnázium, věděla jsem, že do toho bude muset dát všechno. Dostat se na gymnázium z 5. třídy není snadné.
Gymnázií je málo a zájem je obrovský. Dětem vlastně o nic nejde, když neuspějí, mohou dále pokračovat do 6. třídy. Pro mnohé je to ale skvělá možnost, jít to alespoň zkusit.
Věděla jsem, že to bude pro Amálku první těžká zkouška. Na testy se bude připravovat téměř tři čtvrtě roku. Také musí projít sítem všech dalších dětí, které se hlásí na stejnou školu. Bude vystavena obrovskému tlaku konkurence ostatních dětí a i spolužáků. Některé školy vybírají z velkého množství dětí, kde je nakonec přijato třeba jen 26 budoucích primánů.
Dítě je potřeba opravdu připravit, aby mělo šanci uspět.
Setkala jsem se i s tím, že některé děti to jdou tzv. jen zkusit. Jdou do toho s tím, že nechtějí věnovat čas přípravě nebo se připravují jen minimálně. Jdou to opravdu jen zkusit. Chtějí vědět, co taková zkouška obnáší nebo jim rodiče doporučili, aby si tím prošly.
Jsou ale i děti, které chtějí jít cíleně studovat na víceleté gymnázium a pak je potřeba, aby do toho ten čas a energii vložily.
Amálka je spíše introvertní dítě, které hůře vyjadřuje své pocity a názory. Když se rozhodla, že chce jít na osmileté gymnázium věděla jsem, že v případě jejího neúspěchu na přijímacích zkouškách by její sebevědomí mohlo utrpět. Z celé té přípravy by si možná odnesla negativní zážitek a strach z dalšího neúspěchu.
Proto pro mě bylo důležité, abych jí podpořila a umožnila jí uspět.
Přistupovala jsem k přípravě Amálky zodpovědně. Zařídila jsem jí individuální doučování z českého jazyka, kde jsem cítila její největší slabinu a chodila na skupinový přípravný kurz z matematiky.
První reálný výsledek byl, když šla na přijímačky nanečisto, což je simulace přijímacích zkoušek. Testy nedopadly dobře a já začala řešit PROČ. Chodí pravidelně na doučování, ve škole se učí výborně a plní vše, jak má.
Uvědomovala jsem si, že když se hlásí na stejné gymnázium např. 300 dětí, tak se dostanou jen ti opravdu nejlepší. Na druhou stranu jsem věděla, že na to Amálka má.
Začala jsem tedy hledat příčinu toho, proč se výsledky nedostavují. Narazila jsem na téma mentální odolnosti, které jsem začala studovat a podrobněji se mu věnovat. Najednou mi to celé začalo dávat smysl.
Některým dětem stačí, že chodí na přípravné kurzy, excelují tam a dostanou se na gymnázium bez problémů. U Amálky jsem viděla velký potenciál, ale taky jsem viděla, co jí extrémně brzdí a to byla její hlava. Jak o sobě smýšlí, nad čím přemýšlí a jak si věří.
Začala jsem s ní o všem více a dopodrobna mluvit.
Ve škole s dětmi pilovali znalosti, učili se, jak dobře zvládnout teorii, ale nikdo jim neřekl, jak mají pracovat se svou myslí.
V dnešní uspěchané době, kdy jsou naše děti vystaveny obrovskému tlaku ze všech stran, je vlastně skoro nejdůležitější umět si to v hlavě srovnat a naučit se se svými myšlenkami pracovat.
A na tom jsme začali zakládat celou přípravu.
Přestala jsem se zaměřovat na testy a na učení a začala jsem se zajímat o ní. Amálka se mnou více komunikovala a začala mi více důvěřovat. Měla pocit pochopení.
Každou situaci jsme detailně procházeli. Po přijímačkách nanečisto jsem jí neříkala, ty máš zase 25 bodů (z 50 možných), ale spíše jsem pátrala po tom, jak se při testu cítila a co se jí honilo hlavou. Naučila se pracovat i s neúspěchem. Dokázala ho zpracovat a ze svých chyb se poučit.
Bylo to o Amálce…
Fungovalo to. Amálka se začala zlepšovat a výsledky se dostavily.
Na přijímací zkoušky šla sebejistě a v dobré náladě. Dosáhla nejlepšího výsledku za celou dobu své přípravy.
Světoznámý trenér, poradce a kouč W. Timothy Gallwey řekl, že pokud si dáme sportovce na stupnici 1 až 10, tak vliv na jeho úspěch na stupni 1 až 6 má talent a trenér a na stupni 6 až 10 už jen jeho mentální odolnost.
Takhle to není jen u sportovců, ale u nás všech ostatních. Když jsme mentálně odolní, můžeme být úspěšnější. Jen u sportovců se to více řeší, protože jejich výsledky jsou veřejně známé. Proto vrcholový sportovci mají nejen trenéry, ale i své mentální kouče, kteří jim pomáhají se mentálně připravit na důležité soutěže.
Když přirovnám Amálku k vrcholovému sportovci, tak její příprava na přijímací zkoušky byla velice podobná. Trénovala na jeden test skoro tři čtvrtě roku a bylo potřeba, aby v ten správný den podala ten nejlepší možný výsledek. Do její přípravy bylo potřeba zahrnout přípravné kurzy a přijímačky nanečisto (stupnice 1 až 6) a mentální trénink (stupnice 6 až 10).
Jste na začátku přípravy vašeho dítěte na přijímací zkoušky nebo jste v situaci, kdy řešíte vhodné vzdělání pro vaše dítě?
Všechny naše děti jsou vlastně vrcholovými sportovci a vyhrávají ti, kteří mají natrénováno a jsou mentálně odolní!