Příprava na přijímací zkoušky je pro mnohé děti a jejich rodiče obdobím plným výzev a napětí. Toto bylo zvláště pravdivé v případě mé mladší dcery, pro kterou byl časový limit při vypracování testů velkou obavou.
Během jednoho domácího testu z matematiky, který vypracovávala na čas, se totálně vystresovala. Po dvou úlohách, které neuměla vyřešit, začala zmatkovat. Ze strachu z neúspěchu rezignovala a začala plakat.
Ty první dvě úlohy v ní vyvolaly pocit, že na to nemá a že výsledek bude hrozný. To vedlo k rezignaci a emocionálnímu výlevu. Trvalo mi delší dobu, než se mi ji podařilo uklidnit.
V průběhu přípravy se její myšlení a přístup postupně měnil. Přestože ke konci přípravy některé úlohy nebyly vyřešeny správně, vždy se je alespoň snažila vypracovat.
V tomto kontextu jsem narazila na pojem růstové myšlení a fixní myšlení.
Růstové myšlení je koncept, který vyvinula Dr. Carol Dweck. Tento typ myšlení zahrnuje přesvědčení, že schopnosti a inteligenci lze rozvíjet prostřednictvím tvrdé práce, dobré strategie a zpětné vazby. Děti s růstovým myšlením vidí výzvy jako příležitosti k učení a růstu.
Fixní myšlení je založeno na předpokladu, že základní schopnosti jsou pevně dané a neměnné. Děti s fixním myšlením se mohou vyhýbat výzvám, obávat se neúspěchu a mít tendenci vnímat úsilí jako zbytečné, pokud nejsou okamžitě úspěšné.
Při přípravě na přijímací zkoušky jsou děti s růstovým myšlením povzbuzovány, aby se soustředily na proces učení, přijímaly chyby jako součást učení a vytrvale pracovaly na zlepšení svých dovedností. Tento způsob myšlení je zvláště užitečný při přípravě na přijímací zkoušky, kde průběžné zdokonalování a schopnost překonat obavy a překážky mohou mít klíčový význam.
Děti s fixním myšlením naopak mohou mít při přípravě na zkoušky problémy. Obavy z neúspěchu a přesvědčení, že jejich schopnosti jsou neměnné, mohou vést k vyhýbání se náročnějším studijním úkolům a k nižší motivaci.
U přijímacích zkoušek je opravdu důležité, aby se dítě soustředilo na proces řešení úloh a ne na strach ze selhání. Rozvoj růstového myšlení u dětí je dlouhodobý proces, který vyžaduje konzistentní a trpělivý přístup, ale má velký potenciál pro jejich celoživotní učení a osobní rozvoj.