Překonávání překážek pomocí růstového myšlení

Příprava na přijímací zkoušky je pro mnohé děti a jejich rodiče obdobím plným výzev a napětí. Toto bylo zvláště pravdivé v případě mé mladší dcery, pro kterou byl časový limit při vypracování testů velkou obavou.

Během jednoho domácího testu z matematiky, který vypracovávala na čas, se totálně vystresovala. Po dvou úlohách, které neuměla vyřešit, začala zmatkovat. Ze strachu z neúspěchu rezignovala a začala plakat.

Ty první dvě úlohy v ní vyvolaly pocit, že na to nemá a že výsledek bude hrozný. To vedlo k rezignaci a emocionálnímu výlevu. Trvalo mi delší dobu, než se mi ji podařilo uklidnit.

V průběhu přípravy se její myšlení a přístup postupně měnil. Přestože ke konci přípravy některé úlohy nebyly vyřešeny správně, vždy se je alespoň snažila vypracovat.

V tomto kontextu jsem narazila na pojem růstové myšlení a fixní myšlení.

Růstové myšlení

Růstové myšlení je koncept, který vyvinula Dr. Carol Dweck. Tento typ myšlení zahrnuje přesvědčení, že schopnosti a inteligenci lze rozvíjet prostřednictvím tvrdé práce, dobré strategie a zpětné vazby. Děti s růstovým myšlením vidí výzvy jako příležitosti k učení a růstu.

Fixní myšlení

Fixní myšlení je založeno na předpokladu, že základní schopnosti jsou pevně dané a neměnné. Děti s fixním myšlením se mohou vyhýbat výzvám, obávat se neúspěchu a mít tendenci vnímat úsilí jako zbytečné, pokud nejsou okamžitě úspěšné.

Při přípravě na přijímací zkoušky jsou děti s růstovým myšlením povzbuzovány, aby se soustředily na proces učení, přijímaly chyby jako součást učení a vytrvale pracovaly na zlepšení svých dovedností. Tento způsob myšlení je zvláště užitečný při přípravě na přijímací zkoušky, kde průběžné zdokonalování a schopnost překonat obavy a překážky mohou mít klíčový význam.

Děti s fixním myšlením naopak mohou mít při přípravě na zkoušky problémy. Obavy z neúspěchu a přesvědčení, že jejich schopnosti jsou neměnné, mohou vést k vyhýbání se náročnějším studijním úkolům a k nižší motivaci.

Jak tedy podpořit růstové myšlení a pomoci tak dítěti uspět?

  • Chvalte proces, nikoliv jen výsledek – je důležité chválit dítě za jeho úsilí, strategie a vytrvalost, nikoli jen za dosažené výsledky.
  • Berte chyby jako příležitost se z nich poučit – učte dítě, že chyby jsou cennou součástí učení a že každý neúspěch je krokem k lepšímu porozumění.
  • Oceňte výzvy: Povzbuzujte dítě, aby se pustilo do obtížnějších úkolů a snažilo se je řešit.

U přijímacích zkoušek je opravdu důležité, aby se dítě soustředilo na proces řešení úloh a ne na strach ze selhání. Rozvoj růstového myšlení u dětí je dlouhodobý proces, který vyžaduje konzistentní a trpělivý přístup, ale má velký potenciál pro jejich celoživotní učení a osobní rozvoj.

Vnímám a rozpoznávám unikátní kvality každého člověk a proto mě baví pomáhat rodičům objevovat jedinečnost jejich dětí a vést je tak ke štěstí a úspěchu. Můj příběh najdete zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Projděte 5 kroků k úspěchu vašeho dítěte při přijímací zkoušce
  • Kategorie
  • Facebook